خلاقیت به شیوه داوینچی(۱) 197

خلاقیت به شیوه داوینچی(۱)


برخلاف تصور عموم، به باور لئوناردو داوینچی ، خلاقیت به‌عنوان یک رویکرد و سبکی از زندگی و نیز کلید موفقیت در دنیا، مهارتی آموختنی و قابل یادگیری است. همه‌کسانی که علاقه‌مند به یادگیری خلاقیت هستند، می‌بایست پس از یادگیری مفاهیم، تعاریف و فرآیند خلاقیت، با کمک تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری به پرورش تفکر خلاق بپردازند.

لئوناردو داوینچی هنرمند نابغه و خالق آثار ماندگار هنری، از ۷ اصل مهم برای رسیدن به خلاقیت و نوآوری، پیروی می‌کرد. در این بخش و دو یادداشت بعدی این هفت اصل را به شما آموزش داده ام:

  1. کنجکاوی: در کار و زندگی باید کنجکاوی سیری‌ناپذیر داشته باشیم و برای یادگیری پیوسته تلاش کنیم، همواره خودمان در مسیر یادگیری ببینیم و لحظه ای از یادگیری دست برنداریم

 

تمرین کنجکاوی ۱:

برای توسعه و پرورش کنجکاوی بر روی یک برگ کاغذ سفید فهرستی از ۱۰۰ پرسشی که برای شما مهم است را گردآوری کنید. تمامی پرسش‌ها را یک‌باره بنویسید و بدون وقفه و درنگ بنویسید. نگران املاء و انشای جملات خود نباشید. تنها ۱۰۰ پرسش مهم خودتان را بنویسید.


تمرین کنجکاوی ۲:

پس از تکمیل پرسش‌های تمرین پیشین، ده پرسش برتر خودتان انتخاب کنید و به ترتیب اولویت و اهمیت از ۱ تا ۱۰ بنویسید. بکوشید بر روی پرسش‌هایی تمرکز کنید که دست‌کم دارای سه ویژگی زیر باشند:

  • با چگونه شروع‌شده باشند
  • بر روی ضمیر من متمرکز باشند
  • بر روی زمان حال و آینده متمرکز باشند

برای مثال: می‌خواهم چگونه اثری از من به‌جای بماند؟ چه چیزهایی برای تحقق آرزوها و رؤیاهایم لازم است در کنار هم قرار بگیرند؟

 

  1. تجربه‌اندوزی و آموختن از اشتباه‌ها: یک فرد خلاق نسبت به آزمودن دانسته‌ها و آموخته‌های خود متعهد است و پیوسته از اشتباه‌های خود و دیگران درس می گیرد. روحیه درس گرفتن از اشتباه ها یکی از مهم ترین زمینه های افزایش خلاقیت است.


تمرین تجربه‌اندوزی ۱:

مؤثر ترین تجربه زندگی شما چه بوده است؟ مدتی فکر کنید و دست‌کم پنج مورد را بیان کنید و سپس توضیح دهید که از هر تجربه چه آموختید؟


تمرین تجربه‌اندوزی ۲:

چند دقیقه فکر کنید و به این پرسش پاسخ دهید که چگونه آموخته‌های خود را در زندگی روزمره به کار می‌برید؟ چگونه می‌توانید به وسعت و شدت و میزان تجربه‌های خودتان بیفزایید؟


تمرین تجربه‌اندوزی ۳:

از خودتان بپرسید که چگونه می‌توانید زندگی روزمره و تجربه‌های روزانه خود را ثبت کنید؟ چگونه می‌توانید این تجربیات را به درسی آموزنده برای خودتان و دیگران مبدل کنید؟

تمرین درس گرفتن از اشتباه‌ها و شکست‌ها ۱:

  مدتی فکر کنید و بیان کنید که مهم‌ترین اشتباه‌هایی که در هفته گذشته یا در سال گذشته انجام داده‌اید چه بوده است؟ چه درس‌هایی از آن گرفته‌اید؟ چگونه می‌توانید از آن اشتباه‌ها برای بهبود وضعیت آتی خودتان استفاده کنید؟


تمرین درس گرفتن از اشتباه‌ها و شکست‌ها ۲:

   مدتی فکر کنید و بیان کنید که مهم‌ترین اشتباه‌هایی که دیگران(دوستان و آشنایان شما) انجام داده‌اند چه بوده است؟ چه درس‌هایی از آن گرفته‌اید؟ چگونه می‌توانید از آن اشتباه‌ها برای بهبود وضعیت آتی خودتان استفاده کنید؟

 

برگرفته از کتاب: تفکر ۳۶۰ درجه

 

دیدگاهتان را بنویسید