هزاران دادخواست علیه (DSM-5) 50

هزاران دادخواست علیه (DSM-5)

دادخواست آنلاین علیه DSM-5 که در آدرس الکترونیکی http://www.ipetitions.com/petition/dsm5  قرار داده شده است، تاکنون بیش از ۳۵۰۰ امضاکننده داشته است و هر روز به تعداد این افراد اضافه می­گردد. این افراد نگران هستند که تغییرات پیشنهادی به بیش­ تشخیصی و بیش ­درمانی اساسی منتهی گردد.

این نامه توسط سه بخش انجمن روانشناسی آمریکا – بخش روانشناسی جامعه­ نگر، جامعه روانشناسی انسان گرا، جامعه روانشناسی و روان­ درمانی گروهی – خطاب به کارگروه ویژه DSM-5 ارسال شده است که بازتابی از هشدارهای اخیر جامعه روانشناسی بریتانیا است.

در این نامه آورده شده است «ما نگرانی خود را در خصوص مواردی چون کاهش آستانه­ های تشخیصی برای چندین طبقه تشخیصی، معرفی اختلال­ هایی که ممکن است به درمان­های دارویی نامناسب برای جمعیت­های آسیب­ پذیر منتهی گردند و همچنین پیشنهادهای خاصی که­ فاقد پشتوانه تجربی هستند، اعلام می­نماییم».

در میان انتقادات مطرح شده، یکی از موارد به مفهوم DSM-5 از «سندرم روان پریشی تضعیف شده» مربوط می­شود که با توجه به «روایی پیش­بین به شدت پایین برای تبدیل به اختلال روان پریشی» مفهومی مخاطره ­انگیز است، در جای دیگر منتقدان پیشنهاد حذف تشخیص افتراقی ملاک داغدیدگی را برای اختلال افسردگی عمده رد می ­کنند.

علاوه بر این، آن‌ها نسبت به کاهش تعداد معیارهای ضروری برای تشخیص اختلال کمبود توجه/بیش ­فعالی (ADHD­) و کاهش یافتن آستانه تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر (GAD) انتقاد می­کنند.

ملاحظه کارگروه ویژه DSM-5 در معرفی چندین «طبقه اختلال اثبات نشده و سؤال­برانگیز» مانند «سندرم بی ­تفاوتی»، «اختلال اعتیاد به اینترنت» و «سندرم بیگانگی والدین» نیز مورد اعتراض واقع شده است.

دادخواستی که در روز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ۱۳۹۰) آغاز گردید، تا تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان ۱۳۹۰)، ۳۵۱۴ نفر امضاکننده داشته است.

Source: www.psychiatryupdate.com.au

دیدگاهتان را بنویسید