هنر فکر نکردن 475

هنر فکر نکردن

شکارچی های میمون در هند روشی ساده برای به دام انداختن میمون ها دارند، سبدی بافته از حصیر نخل درست می کنند و چند موز داخلش میگذارند، تنها راه دسترسی به موز سوراخی هست به اندازه دست میمون، میمون از طمع به دست آوردن موز سراغ سبد میره و موز را میگیره، و به همین سادگی به دام میافته، چرا که نمی تونه مچ دست خودش را با موز از سبد بیرون بکشه، میمون با چسبیدن به فکر تصاحب موز،  خودش را به دام انداخته، تنها راه خلاصی او اینه که:‌ بگذاره و بره ،‌  رها بکنه …

حکایت ما و افکار بی ارزش هم شبیه حکایت میمون داستان بالاست، تنها راه رسیدن به آرامش، رها کردن افکار و چیزهایی هست که ارزش فکر کردن ندارن.

اشتغال ذهنی معمولاً به مسائلی مربوط به گذشته، اتفاقات روزمره، مسائل مرتبط با آینده یا عوامل استرس‌زا مربوط هستند. مشغول شدن مداوم ذهن ما به این مسائل، از ما انرژی زیادی میگیره و معمولاً بخش بزرگی از انرژی روانی ما به دلیل پرداختن به مسائلی که برامون اشتغال ذهنی ایجاد کرده، هدر میره!

مواردی را به یاد بیارید که ذهنتان درگیر بوده و شما با وجودی که کار بدنی چندانی انجام نداده‌ بودید به شدت خسته شدید. تو اون شرایط تنها ذهن شما درگیر بوده خودش هم درگیر فعالیت غیرسازنده.

بله، اشتغال ذهنی ما را خسته می کنه. شاید بیش از زمانی که کار جسمی انجام میدیم.

در اینجا روشی را به شما پیشنهاد میکنم که به کمک اون میتونید ذهنتان را از اسارت اشتغال ذهنی رها کنید. به عبارتی از بار ذهنی خود کم کنید(سبکبار بشید)، از خستگی مغز جلوگیری کنید و از هدر رفتن بی‌دلیل انرژی روانی جلوگیری کنید. 

قبل از هر چیز مواردی را که معمولاً در طول روز ذهن شما را به خودش مشغول می کنه، یادداشت کنید. بهتره چند روز تا یک هفته فعالیت‌های ذهنی خودتون را ببینید و متوجه افکاری باشید که ذهن شما مدام پر میکنه. بعداز این کار افکار را به دو دسته با ارزش و بی ارزش تقسیم بندی کنید، افکار بی ارزش افکاری هستند که به شما کمکی نمی کنند، براشون کاری نمیشه کرد به جز حسرت خوردن، ملامت کردن خودتون یا دیگران، حال بد…

اتفاقات گذشته را کنار بگذارید، گذشته، در گذشته و بهتره یک جایی دفن شان کنید و دیگه سراغ قبر اونها نرید. مسائل حل ناشدنی زندگی که راه حلی ندارند و باید با آنها کنار بیایید، جزو مسائل غیرمهم یادداشت کنید. جای اون ها در پس زمینه است.

مسائل مربوط به دیگران را جزء مسائل غیرمهم یادداشت کنید و به پس زمینه برانید. اگر هم تصمیم دارید به دیگران کمک کنید، با مشغول کردن ذهن به مسائل اونها خودش هم به شیوه‌ای منفعل نمی تونید کار مفیدی انجام بدید.

مسائل مربوط به آینده، نگرانی‌ها و آرزوها را هم در پس زمینه جا بدید.

مسائل پیش پا افتاده روزانه را که معمولاً تکراری هستند و فکر شما را مشغول می کنن، مسائل غیرمهمی هستند که باید به پس زمینه رانده بشن.

اگر قرار هست برای مسئله ای کاری بکنید، اول در باره اش خوب فکر کنید و بعدش عمل کنید، فقط همین، هر کاری به جز این، فکر کردن و مشغول کردن ذهن با چیزهای بی ارزش اولین و مهم ترین بلایی که سر شما میاره، گرفتن آرامش از شماست…

دیدگاهتان را بنویسید