نگاهی نو به غم 7251

نگاهی نو به غم

چون غمت را نتوان یافت مگر در دل شاد

ما به امید غمت خاطر شادی طلبیم

 

پیش از ادامه خواندن این نوشته، شما را به شنیدن گفتاری در زیر دعوت می کنم

 


غم آهنگ زندگی است اما این آهنگ می تواند غمگین نباشد

 

اما چگونه؟

شکست خوردن در محل کار، دل شکستگی، از دست دادن یکی از عزیزان یا یه انتقاد سخت؛ همه ی این ها به مثابه سنگ بزرگی هستند که تو مسیر رشد شخصی و خودیابی ما قرار دارند.  ما امیدواریم پیشرفت کنیم و هر روز به فرد بهتری تبدیل بشیم، اما موقعیت هایی مثل این ها پیشرفت ما رو کند می کنند و ما رو یک قدم به عقب برمی گردونند. با این حال، اگه جور دیگه ایی به اثرات به ظاهر ویرانگر که در زندگی ما وجود داره نگاه کنیم، ممکنه کشف کنیم که راه دیگه ای هم برای رو به رو شدن با سختی ها وجود داره، راهی که به ما کمک می کنه تا سریعتر بهبود پیدا کنیم و در مواجهه با سختی ها سازگاری بیشتری داشته باشیم.

روش های رویارویی انسان با غم و اندوه در زندگی

ما انسان ها بیشتر تمایل داریم که با یکی از این دو روش با غم و اندوه مون برخورد کنیم؛ یکی این که زمان کمی رو در غم و اندوه سپری کنیم و خیلی سریع کنترل خودمون رو بدست بگیریم و به زندگی ادامه بدیم. و یا اینکه مدت زمان زیادی در غم و اندوه فرو میریم و سرآخر برای بهبودی تقلا می کنیم. برای پیدا کردن بهترین راه بهبودی، ما نیاز داریم که اول به طور دقیق دلایل کاهش انعطاف پذیری مون رو پیدا کنیم. این نه تنها ما رو به عقب نمی بره بلکه باعث میشه رو به جلو پیش بریم. درسته آرامش خودتون رو حفظ کنید. همیشه راه دومی هم وجود داره.

راه مقابله با غم و اندوه در زندگی براساس یک تجربه

روش شریل سندبرگ برای مقابله با غم و اندوه

کارشناس فیس بوک شریل سندبرگ، پس از از دست دادن همسرش از غم و اندوه فراوانی رنج می برد. واکنش و روند عزاداری او هم مشابه اون چیزی بود که بیشتر ما با توجه به شرایط احساس می کنیم و ممکنه انجام بدیم. با وجود این غم، او زمان سختی داشته تا جایی که از تختخوابش جدا نمی شده و حتی از فرزندش هم مراقبت نمی کرده. . اما خداروشکر تونست با کمک دوست و روانشناس خودش، دوباره به زندگی برگرده و از نو شروع کنه. او کتابی در مورد نحوه مبارزش و قدم هایی که در جهت ایجاد انعطاف پذیری در زندگی برداشته بود، نوشته. میشه از اون به عنوان راه دوم نام برد: مقابله با سختی و مشقت، ایجاد انعطاف پذیری و یافتن مواردی که ازش لذت می برید.

چطور میشه با فرسودگی شغلی مقابله کرد؟

گاهی بر اثر فشار زیاد در کار، کلا از همه چیز در زندگی دل زده میشیم، به این حالت فرسودگی شغلی گفته می شه

روش شریل سندبرگ برای مقابله با غم و اندوه

همانطور که سندبرگ تونست بر غمش غلبه کنه و سازگاری رو تو وجودش ایجاد کنه، ما هم نیاز داریم که در ابتدا از شر سه موضوع (به اصطلاح سه پی(P)، که روانشناس مارتین سلیگمن به عنوان واکنش ما در برابر از دست دادن ها، شکست ها و یا تجربه های دیگه زندگی، نام گذاری کرده، خلاص بشیم.

سه “پی(P)” که سد راه بهتر شدنمون قرار دارند رو می شه به بهترین حالت ممکن با موضوع معمول شکست عشقی توضیح داد. که در ادامه بهش می پردازم:

شخصی سازی (Personalization) : “من بدترین آدم روی زمین هستم.”

اولین P به موضوع شخصی سازی برمی گرده. زمانی که احساسات وحشتناک ناشی از از دست دادن کسی بهمون دست میده، بیشتر ترجیح میدیم خودمون رو مقصر بدونیم. مهم نیست وضعیت چطوری بوده، اکثر ماها فورا خودمون رو برای شکست در رابطه سرزنش می کنیم. در حالی که زمانی که این اتفاق می افته باید از سرزنش کردن خودمون دست بکشیم. برای مثال؛ در شرایط بهم خوردن رابطه، ما باید به این درک برسیم که در نهایت، این موضوع شامل دو نفر میشه و بنابراین هرگز یک نفر نمی تونه گناهکار باشه. بهترین ایده، صحبت کردن  با افرادی که بهتون نزدیک هستند، است که می تونه بهتون برای رسیدن به یه دیدگاه بی طرف کمک کنه.

هنگام شکست در روابطمون بیشتر ترجیح میدیم خودمون رو مقصر بدونیم

فراگیری (Pervasiveness) : “زندگی من پیچیده ست.”

P دوم مربوط به موضوع فراگیری ست. این برای زمانیه که احساس ناراحتی ناشی از شکست بطور ناگهانی روی تمام جنبه های زندگی مون اثر می ذاره، گرچه، در واقعیت این تنها زندگی عاشقانه ماست که در حال حاضر خوب پیش نمی ره. این رویکرد مشابه مسئله شخصی سازی ست. به جای اینکه برای خودمون احساس تاسف بکنیم و اجازه بدیم افکار منفی جنبه های دیگه ی زندگی مون رو تحت الشعاع قرار بده، باید نگاه مون رو عوض کنیم و شروع به پیدا کردن حتی کوچک ترین چیزهایی بشیم که می تونیم بخاطرش خوشحال و قدردان باشیم. به عنوان مثال اگر شما فقط شکست عشقی بسیار بدی داشتید، می تونید برای داشتن دوست های خوبتون و حمایت های صادقانه و عالی شون سپاسگزار باشید. این روش نه تنها شما رو انعطاف پذیر می کنه بلکه به دوستی های شما ابعاد جدید و بیشتری از صداقت و حمایت می بخشه.

احساس ناشی از شکست روی تموم جنبه های زندگی مون تاثیر می ذاره

دوام (Permanence) : ” من هرگز درمان نمی شم.”

در نهایت، سومین P به معنای دوام است – به همین دلیل بسیاری از ما پس از هر جدایی احساس می کنیم که هرگز دوباره خوشحال نخواهیم شد. با این تفکر حتی تقریبا غیر ممکنه بتونید کور سوی امیدی که تو زندگی تون وجود داره رو ببینید، البته زمانی که زندگی بی عیب و نقص تون از هم می پاشه می تونید با داشتن ذهنیت و تفکرات متفاوت بر اثرات ناشی از این شکست غلبه کنید. در این لحظات به نظر می رسه چیزی که برای همیشه نیاز دارید اینه که به یاد بیارید، قبلا هم ممکنه همپین دل شکستگی داشتید و به خوبی از پسش بر اومدید و ازش عبور کردید و دوباره تونستید عشق و اعتماد رو دریافت کنید. در نهایت، شما از هر دل شکستگی می تونید درس های زیادی بگیرید و به زودی به درک بالایی می رسید و این لحظات به ظاهر منفی برای شما به چیز شگفت انگیزی تبدیل میشه. داشتن یه دیدگاه مثبت در شرایط سخت زندگی خود به خود ایجاد نمی شه، اما زمانی که شما اون و اصول مشابهش رو تمرین می کنید، قادر خواهید بود که سریعتر از هر زمانی بهبود پیدا کنید.

بعد از شکست در رابطه عشقی احساس می کنید برگشتن به زندگی عادی غیر ممکنه

هر کدوم از این موارد رو تجربه کنید، سازگاری رو می تونید در خودتون ایجاد کنید

بله این “P ها” در مواقع سختی به طور طبیعی تو ذهن مون ایجاد می شن، اما تلاش برای غلبه بر اون ها ارزشمنده، چونکه نتیجه اون نه تنها بهبودی سریعتره بلکه چشم انداز کاملا جدید و شادتری رو در ما ایجاد می کنه. این افکار و عقاید ماست که سه مورد بالا رو در ذهن ما ایجاد می کنند و ما رو درگیر این اعتقاد می کنه که توانایی غلبه بر غم و اندوه رو نداریم. واقعا تنها راه جلوگیری از این مسئله، گذر کردن از موارد بالا و پیدا کردن تفکر متضاد و دیدگاه متفاوت با اون هاست تا در نهایت به ایجاد قابلیت انعطاف پذیری کمک کنه.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید